Öncelikle hasar türleri
Fiziksel hasar:
Sampiyonların normal saldırılarında ve bazı yeteneklerde verdikleri bir hasar türüdür.Karsıtı zırh(armor/ar) dur.genelde karakterinizin ad si ile bağlantılı olarak artar.
AD: atack damage / yaldırı gücü .heromuzun normal saldırılarını auto atacklarını artıran temel stat türümüzdür.Aynı zamanda bazı yeteneklerin verdikleri hasarıda artırır örneğin Aatrox'tan örnek verirsen q-w-e yetenekleri saldırı gücünden fayda sağlamaktadır.Yeteneklerin icinde sarı renkte gösterilir.
Büyü hasarı:
Sampiyonlarımızın yetenekleri ile verdiği hasardır.Karsıtı büyü direnci(magic resist / mr) dir.Genelde karakterimizin ap si ile bağlantılı olarak artar.
AP: Ability power/yetenek gücü .Karakterimizin yetenekleri ile verdiği hasarı artıran temel statlardandır.Yeteneklerin icinde yesil yazı ile gösterilir.Aatrox'tan örnek verirsek ultisinin hasarı yetenek gücü ile bağlantılıdır.
Gercek hasar:
En nadir ve en güclü saldırı türüdür.ap ya da ad den fayda sağlayabilir.özelliği verdiği hasarın hicbir sekilde düsürülememesidir.herzaman aynı hasarı verir.Darius'un r'si ad den fayda sağlayan gercek hasara bir örnektir.Ayrıca ormandan toplayabiliceğiniz kırmızı buff rakibe gercek hasar verir.
Esyalardan kazanabiliceğimiz bazı özellikler ile dvm etmek istiyorum:
CDR:
bekleme süresi azaltam.kulandığımız yeteneklerin yeniden dolma süresini azaltır.Yetenekleri ile hasar veren bircok hero icin cok önemlidir en fazla %40 olabilir.
AS:
saldırı hızı.Normal saldırılarımız ile yaptığımız 2 saldırı arasında daki süreyi azaltır.Ayrıca saldı yapma animasyonunu hızlandırır.Yani sabir dururken bir hede tılamanızal hedefin hasar alması arasında gecen süre.Bu surenin kısalması minionlara son vurus yaparken veya kacan bir kisiyi kovalerken vurabilmek icin cok önemlidir.
Crittical hit chance:
kritik vurus ihtimali.normal saldırılarımızla yaptığımız vurusların crit vurma ihtimalini artırır.normalde vurduğumuz critler 2kat hasar vermektedir (%200) ancak bu değer ebedi kılıc alarak ya da runelar yardımı ile daha yüksek seviyelere cıkartılabilir.
ARP/MP
armor penet ,zırh delme / magic penet , büyü nüfusu. rakın zırh veya büyü direnci değerini düsürür özelikle late gamede hasarımızı en cok artıran özelliktir. Bu konu hakkında bilmemiz gereken 2 detay vardır
Öncelikle yüzdelik olarak azaltan esyalar (son fısıltı) ilk olarak hesaba katılır ondan sonra direk oralarak azaltan esyalar hesaba katılır.Örneğin hedefin 100 zırhı sizinde %35 + 10 arp niz varsa (son fısıltı + hırpalayan ) rakibin zırhını önce son fısıltı azaltıcak yani 65 olucaktır.Ardından hırpalayn tarafından rakibin zırhı azaltılıcak ve 55 zırhı kalıcaktır.
Sizin üstünüzde arp/mp olması ile rakibin zırhını düsürmeniz farklı mantıklardır. Rakibin zırhını düsürürseniz takımınızdaki tüm herolar hatta kuleler bile hedefe fazladan hasar vericektir.Ancak kendi üzerinizdeki arp/mp sadece sizin verdiğiniz hasarları artırıcaktır.Herzaman icin rakibe uygulanan zırh düsümü önce hesaplanır sonradan sizin üzerinizdeki arp/mp hesaplanır.
Can calma/Can emme.
Bunlar vurduğunuz hasar oranında sizin canınızı dolduran özelliklerdir.Aralarındaki fark ise. Can calma normal vuruslardan verdiğiniz hasar oranında canınızı doldurur ad veren itemlerle birlikte gelir. bircok ad karakter icin temel statlardandır. Can emme ise yetenekleriniz ile verdiğiniz hasara göre canınız dolar.Ap veren itemler ile birlikte gelir. Bilmeniz gereken öncemli detaysa fiziksel hasar veren yetenekler örneğin zedin q-e-r skiller yada phanteonun mızrak atması gibi yeteneklerde can emme ile canınızı doldurur. Yanı vurduğunuz hasarın fiziksel ya da büyü hasarı olması önemli değildir. Normal vurus ise can calma eğer yetenek ise can emme ile birlikte calısır.
Can (hp , hit point)/Can yenilenmesi /Mana (mp , mana point) /Mana yenilenmesi.
Detaylı bir acıklamaya gerek duymuyorum toplam mana veya canını artıran ya da bu değerlerin dolma miktarını artıran statlardır. Sadece bilmeniz gereken bazı özel yetenekler sahip olduğunuz can ya da mana oranında ekstra hasar kazanabilir. Bunun mana ile olan örneği Ryzedır.Mavi yazı ile gösterilir. Bunun can ile ilgili örneği ise Volibearın w skill'i olabilir kırmızı yazı ile gösterilir.
Birdahaki konuya gecmeden bazi terimlerin acıklamalarını yapmak istiyorum
Aoe: Alan ektili aynada birden cok kisiyi etkileyen anlamına gelir.
Cc : rakibi engellicek ya da durdurucak. İslevseliğini azaltıcak etkilerdir.kendi icinde 2 ye ayrılır
hard cc: Stun (sersemletme),Slence(susturma) , gibi rakibi tamamen ektisiz bırakan özellikler
soft cc : Slow ( yavaslatma) , Damage reduction ( rakibin hasarını düsürme) gibi rakibi kısmen etkisiz bırakan özellikler
Mobility: Hareketlilik. Yüksek hareket kabiliyetine sahip olan herolar icin kulanılır
Ad caster : Ad itemler kasmalarına rağmen verdikleri hasar normal vuruslarından daha cok yetenekleri ile olan herolar icin kullanılan bir terimdir örneğin Zed Talon Miss Fortune Ezreal
Dps : Zamanla verilen hasar anlamına gelmektedir. Bir anda yüksek hasar vermek yerine sürekli olarak hasar vermeye dvm eden herolar icin kulanılır.örneğin adc heroları
Burst damage :Bir anda yüksek hasar vermek anlamına gelir. Bir anda yüksek hasar veren ancak bu hasarı verdikten sonra yetenekleri dolana kadar verdikleri hasar cok düsük olan herolar icin kulanılır örneğin assasin herolar.
örneğin birbirine esit 2 hero düsünelim burst damage sahip bir hero ilk 2 sn icinde 600 hasar vericek ancak sonraki 8 saniye botunca her sn sadece 50 hasar vericektir. yani toplamda 10 sn icinde 1000 hasar vericektir. ancak dps'i yüksek olan bir hero her saniye 100 hasar vericek yani oda 10 sn icinde 1000 hasar vericektir.
Farm : para icin minionları ya da ormandaki yaratıkları kesmek icin kulanılan terimdir.
Sustain:Heroların lane de dayanma süreleri ile ilgili bir terimdir.Genelde heroların tanklığıyla alakalı değildir ancak bu anlamdada kullanılır.Heroların eksilen can ve mana değerlerini ne kadar hızlı geri doldurabildiklerini belirdir örneğin garenin ve fioranın pasifi , renektonun q su ve ya kaylenın w si sustain özelliklerine özelliklerine örnektir.
Meta:Oyunun metası sözü gecen tahrindeki oyun sitilini belirtir. Hangi lane hangi heroların gittiği ve ne tarz taktikler izledikleri metayı belirler.Genelde yüksek seviyeli oyunlarda ya da önemli turnuvalarda bir taktiğin basarılı olması ve bircok farklı takımın ya da kisinin benzer taktikler kullanmaya baslaması sonucu olusur gelisir ve sürekli değisir.Mesela suanda 1 top 1 mid 1 jungle 2 bot seklinde gidilen lane dizilimi oyunda son 3-4 yıldır en cok kullanılan metadır.Bunun uzun süredir böyle kalmasının sebebi bunun bir zorumluluk olması değil sadece henüz kimsenin daha verimli bir taktik üretememesindendir.
Temel kahraman görevleri:
Tank: Genelde zırh büyü direnci ve hp esyaları kasarlar.üst koridorda ya da ormanda oynarlar.görevleri takımın en önünde olup rakibin verdiği hasara dayanmak takımdaki kırılgan heroları korumak ve savas baslatmaktır. "+" ları yüksek dayanıklılık alan etkili hasar ve cc leri olamısı "-" leri ise mobility yönünden zayıf ve verdikleri hasar miktarının düsüklüğüdür.(Garen,Shen, Zac)
offtank / fighter: savaslarda tankların yanında yer alırlar ve benzer görevleri paylasırlar ancak esyalarında sadece savunmaya değil bir miktar saldırıyada yer verirler. Tank herolara göre farkı daha yüksek hasar potansiyelini sahip olmalarıdır ancak bunun karsılığında dayanıklılıklarının bir kısmını feda ederler. ve genelde cc yönünden daha zayıftırlar.(Darius Aatrox Pantheon)
Bruiser: Aslında bunu bir hero sınıfı olarak kabul etmeyen veya fighter ile aynı olduğunu düsünen birok kisi vardır.Değisik tanımlar yapılabilir.Tanky mellee cary herolar olarak düsünülebilir. Ama bence bu sınıfı fighterlardan ayıran en büyük fark oyun tarzlarıdır.Cünkü bruiser herolar ön saflarda tanklarla birlikte savasmak yerine hareket kabiliyetleri ile rakibin arka saflarına dalıp adc gibi dayanıksız heroların basına bela olmayı severler :D .Bu sınıf genelde fighter ile benzer item dizilimine sahip yanı savunma ile saldırıyı birlikte barındıran ve bir miktar hasarı tanklayabilicek aynı zamanda da yüksek hasar verebilicek herolardır.Bunların fighter dan ayıran özellikle tanklarla birlikte ön saflarda bulunmak yerine rakibin arka saflarına dalarak. rakibin dayanıksız herolarını kesmeye ya da fightan uzaklastırmaya calısırlar. Yüksek hero yakalama yetenekleri ve tek hedefe verdikleri yüksek hasarları ile ve rakibe birkere ulastılarmı rakibin genelde kacmasını imkansız hale getiren yetenekleri ile öne cıkarlar.(Vi, Nocturne , Jax ,Elise)
Mage: Büyücü ,apc , genellikle orta koridorda oyanır.Yetenek gücünü artıran esyalar alırlar.savastaki görevleri tankların arkasında bulunup rakibe olabildiğince yüksek hasar hasar vermektir."+" ları uzun menzilleri, yüksek aoe büyü hasarı ,aoe ccleri ve islevsel özellikleridir."-" leri dayanıksızlıkları ve yeteneklerini attıktan sonra bu yetenekler tekrar dolana kadar bir katkı sağlayamamalarıdır.genelde rakip tarafından yakalanırlarsa ölmeleri cok kısa sürer. Kendilerini koruyabilmeleri iyi posizyon almaları ve doğru zamanlama cok önemlidir.(Lux ,Cassiopeia,Xerath,Vel'Koz)
Assasin: Suikastci. Eskiden sadece orta koridorda oynanan bu yür son dönemde üste koridorda ve ormanda da kendine sıklıkla yer bulmakta.Bu herolar tek hedefe verdikleri yüksek ve ani hasar ile önce cıkarlar. dayanıklılıkları azdır ve etkili olabilmek icin rakibe yaklasmaları gerekir. Ancak bu zayıflıklarını yüksek hareket becerileri ile kapatmaya calısırlar.Görevleri rakibe yakalanmadan arka saflara ulasıp rakibin daynıksız herolarını hızlı bir sekilde öldürüp kacmaktır.(Zed Fizz LeBlanc)
Adc:marksman , nisancı. alt koridora desek görevindeki bir hero ile birlikte giderler.Amacları savasın gerisinde durup uzak mesafeden rakibe olabildiğince yüksek hasar vermektir.Dayanıklılıkları düsüktür. Anlık hasar konusunda zayıftırlar ve genelde tek bir hedefe hasar verebilirler.Ancak verdikleri hasar yeteneklerine değil normal vuruslarına dayandığı icin sürekli olarak hasar vermeye dvm edip rakibi hızlı bir sekilde eritebilirler.Oyunun erken asamalarında olabildiğince farma odaklanıp hızla yüksek hasar vermelerini sağlıcak esyalar cıkmaya calısırlar.(Draven,Caitlyn Vayne )
Melee cary: Türkcesi nedir emin değilim. Adc gibi düsünülebilir ancak yakın mesafeden yüksek fisizksel hasar vermek üzerine yoğunlasmıs herolardır. Savunmaları zayıftır ve savunma esyaları kasmazlar. ancak adclerden fazla kendilerini savunabilicekleri yetenekleri vardır.Sanırım yüksek risk alıp yüksek kazan sağlamaya calısmanın en güzel örneği bu tarz karakterlerdir.(Master Yi , Yasuo , Riven ,Fiora)
Support:Destek heroları. adc ile bot lane giden karakterdir. lane görevleri adcyi korumak ve adc nin farm ve kill almasına yardım etmeye calısmaktır.Harita takibinin en önemli olduğu roledur ve esit giden bir oyunda oyunun kaderini genelde supportun oyunculuğu belirler.Tank yada mage gibi cesitli özelliklerde olabilirler.ancak temel gücleri islevsel ve hayat kurtaran yetenekleri.Az miktarda esya ile yeterli hasar ve ya tanklık düzeyine ulasabilmeleri. Yüksek ccleridir. Oyunda pek cok hero support olarak kabul edilsede bircok heroda support olarak oynanabilir.Fighrlarda türüne göre değisik konumlarda yer alabilir. ancak genelde tanklar ile adc arasında durup 2. bir savunma hattı görevi görür. Tanklara yardımcı olurken adc ve apc yi korumaya calısır. arka saflara sızmaya calısan heroları ccleri ile durdurur.(Taric Sona Leona)
Note: bircok hero birdan fazla role uyumludur ve farklı rolerde oynanabilir. Örneğin normalda destek olan lulu ve soraka gibi herolar son dönemde mid ya da topta mage olarak oynanmaktadır. ayrıca mage olan annie ve zyra gibi herolar sıklıkla support rolünde tercih edilirler. ya da bir nocturne tank olarak fighter olarak bruiser olarak ya da melee cary olarak kullanılabilir.Takımınıza ve oyunun durumuna göre oynadığınız heroya item buildi yapmalı görevinizi secmeli ve en iyi sekilde oynamaya calısmalısınız. Örneğin sizin takımınızda üst koridorda tank bir hero varsa ve midteki heronuz mage ise jungle bruiser. toptaki heronuz fighter ve middeki heronuz assasinse jungle tank kasmak mantıklı olucaktır. Takımınızın eksiklerini ve rakibinizin zayıflıklarını düsünün ve ona göre heronuzu , rolünüzü secin.
Çok güzel bir çalışma tebrik ederim.izniniz olursa bu bilgilerle video çekmek istiyorum.saygılarımla Tibers Tv Angelgame
YanıtlaSilhttp://www.nikksy.com/TibersTv
elinize sağlık gerçekten bilmediğim şeyleri ögrendim
YanıtlaSil